A burkolatot oldalirányból mindig fontos megtámasztani. Ha a burkolat más építményhez, ház alapjához, vagy kerítéshez csatlakozik, akkor felesleges a szegélykő. Emellett a burkolat oldalát egy helyszínen készített betonnal is meg lehet támasztani, de ez munkaidő-igényesebb és esztétikailag sem olyan, mint az előregyártott szegélykő.
Igen, de ebben az esetben fennáll a veszélye, hogy a beton- és a térkőburkolat közötti ágyazóanyag a csapadékvíz hatására kimosódik, majd a burkolat meghullámosodik.
Térköveink természetes anyagból készülnek,ezért színében árnyalatbeli eltérések előfordulhatnak ,mely nem képezi reklamáció tárgyát. Beépítés során ezért azt javasoljuk, hogy egyszerre több raklapból dolgozzanak .A térkő színe nem változik az uv sugárzás hatására sem, de az igénybevétel hatására általában a burkolat koszolódik, például a járművek kerekei által felhordott szennyeződésektől, illetve az öntözőrendszer által rászórt vízben oldott anyagok ( pl.vasoxid) szintén meglátszanak a burkolaton.
A távtartók szerepe a nevükkel ellentétben nem a távolság biztosítása. A tartóval rendelkező térköveinket az ajánlott távolság megtartásával szükséges beépíteni. A fugatávtartó és a fugaanyag együttesen biztosítja a kövek közti fugaszélességet és ad egy stabil kötést a burkolatnak. Távtartóval rendelkező köveknél min.3mm, a távtartóval nem rendelkező térköveink illetve betonlapoknál min. 5mm fugahézag távolság az előírás. Távolság pontos betartására fugakeresztet javasoljuk.
A termékekről a vásárlók Teljesítmény Nyilatkozatot kapnak, mely a termékek megfelelőségét és a termékek elvárt minőségi paramétereit tartalmazza.
A megsüllyedés MINDIG a nem megfelelően kivitelezett ágyazóréteg miatt következik be. Éppen ezért nagyon fontos az ágyazat alapos megtervezése és megépítése. A térkő minden esetben megsüllyed, ha az alatta levő réteg nem bírja a terhelést.
Attól függ, milyen alakú a tervezett burkolat. Például egy szabályos téglalap alakú burkolatnál szinte tökéletesen ki lehet számítani a szükséges mennyiséget. Ha a felület tagolt, esetleg ki- és beszögelléseket , íves oldalakat is tartalmaz, akkor a darabolások miatt akár 5-10 %-kal több anyagra is szükség lehet.
1. A TÉRKŐ KIVÁLASZTÁSA
Első lépésként meg kell határozni milyen terhelésnek lesz kitéve a térkő . Ezután az otthoni színvilághoz illeszkedő színű térkő kiválasztása,majd végül a forma kiválasztása . Gyártó lévén vásárlói igényekhez tudjuk alakítani térköveink színvilágát illetve formavilágát.
Képzelje el otthonában!
Esztergomi telephelyünkön raklapra helyezett térkövek nem minden esetben mutatják azt a látványt, mint az elkészült burkolat, különösen az antikolt térkő esetében. Érdemes egy négyzetméter felületet kirakni a megfelelő mintázatban, vagy megtekinteni térkő katalógusunkban, így láthatóvá válik a térkő végleges karaktere.
2. A TÉRKÖVEZÉS ELŐKÉSZÍTÉSE
Tervezés
A munkát a térburkolat megtervezésével érdemes kezdeni. Fontos kritérium a térkő vízelvezetési módja. A burkolatnak lehetőleg oldalirányban lejtenie kell a csapadékvíz elvezetésének biztosítására: méterenként 1,5-2 cm lejtést szükséges kialakítani. A szintezés, kitűzés vízmértékkel, zsinórozással végezhető el. A kitűzés előtt elkészített úgynevezett elemtöbbszörös segíti a munkát. A kiválasztott térkőből „szárazon" kell kirakni a sort a tervezett szélességben, a kezdő- és félkövek felhasználásával, majd ezt figyelembe véve határozható meg a burkolat szélessége.
Tükör kiszedése
A szélességi méretnél oldalanként 30 cm-rel szélesebben kell kitermelni a meglévő talajt. A mélysége a megválasztott rétegrend vastagságának megfelelően határozható meg. 6 cm-es térkőhöz általában elegendő 20-25 cm vastagságú zúzalék- vagy kavicságy, erre kerül egy 4 cm-es 0-4-es homok- vagy zúzalékréteg. A 4 cm-es homokágy a tömörítés során kb. 3 cm-re tömörödik össze, ezért a tükör kiszedését a tervezett szinthez képest 6+3+25 = 34 cm-es mélységig kell elvégezni. A meglévő talajt lapvibrátorral, döngölőbékával alaposan tömöríteni kell.
3. SZEGÉLYEZÉS
A nyomvonal kitűzése
A cövekekkel és zsinórral jelölhető ki a kívánt nyomvonal, vízmértékkel határozhatók meg a szükséges szintek.
Betonágy készítése
Földnedves betonból készíthető el az ágyazat a szegélykő alsó megtámasztására, kb. 20 cm szélességben, minimum 5 cm magasságban.
A szegélykövek elhelyezése
Egyesével, egymáshoz szorosan illesztve kell a szegélyköveket elhelyezni a betonágyba a zsinór által meghatározott irányban. Gumikalapáccsal óvatosan ütögetve állíthatók be a szegélykövek a kívánt magasságba.
Oldalsó megtámasztás készítése
A szegélyköveket rézsútosan kell megtámasztani földnedves betonból a szegélykő magasságának feléig-kétharmadáig. Ezt követően a beton óvatosan tömöríthető.
Utókezelés
Az időjárás függvényében védeni kell a betont a kötés előtti kiszáradástól,ez lehet takarással,illetve locsolással melyet lehetőleg kora reggel illetve este tegyünk,felforrósodott betont nem szabad hirtelen lehűteni ellenkező esetben károsodhat a termék ,ajánlott a permetszerű locsolás.
4. ALAP
Az előkészített altalajra a szegélyek közé kell beteríteni az alapréteget adó 0-24-es osztályozott kavicsot, vagy 0-30-as zúzottkövet. A kavicsot vagy zúzottkövet 2-3 rétegben szükséges elteríteni, és a rétegeket külön-külön alaposan, lapvibrátorral tömöríteni.
5. ÁGYAZAT
Az elkészült alapra egyenletesen, már a tervezett szintnek és lejtésnek megfelelően kell elteríteni a 0-4-es homokból vagy zúzalékból készülő kb. 4 cm vastag ágyazatot. Ehhez az alapra célszerű fektetni egymástól kb. 2-3 méterre 2 vezető-lécet, mely lehet 30-40 mm átmérőjű cső. Ezek pontos beállítása után, a közéjük terített ágyazóanyagot egy harmadik léccel pontosan, síkba lehet húzni.
Vigyázzon hova lép!
Az így előkészített ágyazatra már nem szabad rálépni. Éppen ezért fontos, hogy egyszerre csak akkora felületen készüljön el az ágyazatot, amekkorának a burkolása aznap elvégezhető.
6. LERAKÁS
A térköveket több raklapról, keverve érdemes lerakni. Ezzel elkerülhető, hogy a színkülönbségek és a felületkülönbségek foltos hatást okozzanak a burkolaton. Az egyik sarokban kell kezdeni a térkő fektetését, a kövek között kb. 2 mm-es fugatávolságot hagyva.
A sorok egyenességét 2-3 soronként zsinór kihúzásával rendszeresen ellenőrizni kell, szükség szerint gumikalapáccsal, sorigazító szerszámmal egyengetve. Lerakás közben az előkészített ágyazatra már nem szabad rálépni, a munkálatokat mindig a már a lerakott kövekről lehet elvégezni. Hibás követ nem szabad beépíteni! Ahol szükséges, a térkő törőgéppel, kővágó koronggal felszerelt sarokcsiszolóval, vagy asztali vizes vágó géppel vágható méretre.
7. FUGÁZÁS
A lerakott térburkolatra száraz, 0-4-es homokot kell teríteni, majd addig söprögetni, amíg a fugák meg nem telnek.
8. BEVIBRÁLÁS
A fugákból kimaradt, térburkolaton lévő homokot le kell söpörni, mert a rajta maradt homokszemcsék megkarcolhatják a kövek felületét. Ezt követően jöhet a gumilapos vibrátor, mellyel keresztben és hosszában is többször átjárva vibrálhatók be a térkövek. Végül a burkolatot újra be kell teríteni homokkal és néhány nappal később újra besöpörni a fugákat, amíg meg nem telnek teljesen.
Előírásnak és a vonatkozó szabványoknak megfelelően a beton termékek ellenállnak a fagynak és az olvasztó sónak. Ezért a sózást kizárólag olyan nátriumklorid alapú útszóró anyagokkal kell végezni, melyek beton jelöléssel vannak ellátva . Ne használjon szulfáttartalmú vagy szerves útszóró anyagokat, ezek ugyanis károsítják a termékeket. A csúszásmentesítés növelésére az olvasztószerek illetve homokkal való keverése ajánlott .
A betontermékeken képződő világos foltok vagy szürke fátyolszerű képződményeket nevezzük mészkivirágzásnak, ez a jelenséget okozó vegyületeket a beton alapanyagai okozzák ezért használattól és időjárástól függően, a lerakást követően pár éven belül eltűnnek. Ez tehát csak átmeneti jelenség és nem jelent valódi fakulást .Mészkivirágzás térkő használati értékét nem befolyásolja ezért nem minősül garanciális hibának .Speciális tisztító szerekkel a felületet meg lehet tisztítani .
Nagyobb lapokat gyalogos forgalomra ajánljuk,teraszok ,télikertek , kerti házak körüli utak,lépcsők,előkertek,belső udvarok,járdák,gyalogutak, burkolására.Járdalapokat nem szabad bevibrálni.
Személyautó forgalomra min. 5 cm vastag térkő ajánlott, Teherautó forgalomra min. 8cm vastagságú ajánlott. Meredekebb utaknál érdemesebb vastagabb térkövet választani ,illetve kettős kötésű Behaton térkövet ajánlanánk,megfelelő alépítménnyel.
Ellenőrizni kell pontos mennyiséget, megrendelt termék színét, bármilyen minőségi kifogás esetén beépítés előtt kell jelezni panaszát.Panasz esetén beépítés utáni színreklamációt nem áll módunkban elfogadni.